Senzorul de pozitie al arborelui cotit este proiectat pentru a sincroniza sistemul de aprindere si functionarea injectoarelor de combustibil intr-un motor cu injectie pe benzina. In consecinta, defectarea acestuia va duce la grabirea sau intarzierea aprinderii. Acest lucru duce la arderea incompleta a amestecului de combustibil, functionare instabila a motorului sau chiar la defectiune completa.
Senzorul de pozitie al arborelui cotit se mai numeste si senzor de sincronizare, deoarece acesta permite controlului electronic (controlerului) sa-si sincronizeze activitatea cu mecanismul de distributie a gazului motorului masinii, oferind astfel formarea de semnale catre ECU.
In momentul in care senzorul arborelui cotit trimite semnalele catre ECU, el precizeaza pozitia arborelui cotit. De asemenea prin semnal raporteaza directia de rotatie a arborelui indicand si viteza lui.
De retinut faptul ca pe diferite masini atat dispozitivul in sine cat si unele functii ale senzorului pot sa difere. Depinde de tipul de element (senzor) instalat.
Astfel, senzorii pot fi:
De tip inductiv magnetic
Senzori cu efect Hall
Senzori optici
2. Unde se afla senzorul de arbore cotit?
Identificarea senzorului de pozitie a arborelui cotit fara a avea si cea mai mica idee despre cum arata este detul de dificila. Locatia senzorului poate fi determinata dupa cum urmeaza:
Langa scripetele de antrenarea generatorului – este amplasat intr-un suport special. Distanta dinte senzor si fulia dintata este stabilita folosind saibe adecvate. Ea (distanta) trebuie sa fie de 1 milimetru.
Corpul senzorului este aproape identic cu acelea ale altor senzori, dar se distinge prin conectorul de cuplare la reteaua auto, care are un fir destul de lung. Lungimea firului (cel putin 70 cm) face posibila neutralizarea, cel putin partiala, a inconvenientului de a plasa senzorul in compartimentul motor al masinii.
Exemple de locatie a senzorului arborelui cotit pe diferite vehicule:
La vehiculele cu injectie VAZ 2110, 2111 , 2121 etc. senzorul este situat exact in zona scripetelui curelei generatorului – pe capacul pompei de ulei.
La masinile Daewoo Nexia – depinde de tipul de motor :
– la motorul F16MF- vis a vis de inelul de antrenare (discul), la capatul din spate al arborelui cotit;
– la motoarele A15 MF, G15MF si A15SMS se afla vis a vis de roata de antrenare de pe scripetele arborelui;
La Dacia Logan (motoare de 1.4 si 1.6 litri) – este situat in partea dreapta jos in zona blocului cilindric. El poate fi identificat cu usurinta prin placa de montare cu doua gauri.
La Hyundai – senzorul se afla sub capacul curelei de distributie, in partea de jos, in zona cilindrului de echilibrare.
Daca nu va descurcati sa identificati senzorul arborelui cotit la masina dvs, atunci ar trebui sa consultati documentatia tehnica pentru modificarea specifica sau sa apelati la un service autorizat.
3. Simptome senzor impulsuri arbore cotit defect
In momentul in care senzorul arbore cotit este defect veti putea observa o serie de simptome specifice.
De regula cele mai comune sunt:
Scaderea puterii motorului – atunci cand conduceti cu masina incarcata sau urcati o panta puteti avea impresia ca motorul „nu trage”;
Turatia motorului „pluteste” – masina se smuceste atat in mers cat si la ralanti
„Esec” – la apasarea pedalei de accelaratie masina nu are viteza;
In timpul incarcarii dinamice are loc detonatie in motor.
O defectiune completa a senzorului duce la imposibilitatea de a porni motorul.
Apare un cod de eroare P0336.
Sigur, aceste simptome pot masca si alte probleme, asa ca puteti sa aruncati o privire aici.
4. Metode de verificare a senzorului de arbore cotit
Exista trei metode de verificare a senzorului de arbore cotit:
Verificarea rezistentei cu ohmetru – aceasta este cea mai simpla metoda de verificare, dar nu ofera garantie 100% . Cu acesta se masoara rezistenta inductorului. Acest lucru se poate face prin simpla atingere a cablurilor de testare ale multimetrului in perechi la cablurile bobinei. Polaritatea in acest caz nu conteaza. De regula rezistenta majoritatii bobinelor se afla in intervalul 550-750 ohm.
Verificarea valorii inductiei – se bazeaza pe capacitatea multimetrelor moderne de a masura inductia. Aceasta metoda este mai complexa si necesita utilizarea:
–Unui multimetru cu functiea de masurare a inductantei sau megohmetru
–Transformator de retea
–Contor de inductanta
–Un voltmetru (ideal digital)
Pentru masuratori cat mai precise trebuie sa va asigurati ca temperatura ambientala din camera este intre 20-22 grade. Pentru a masura rezistenta infasurarii se foloseste ohmetru. Apoi, trebuie sa masurati inductanta infasurarii folosind un contor special. Pentru un senzor functional aceasta cifra trebuie sa se pozitioneze undeva in intervalul 200-400 mH.
O diferenta marea a indicelui de inductanta fata de aceasta valoare indica un senzor defect.
Verificarea semnalului cu un osciloscop – este cea mai precisa metoda si, de altfel, cea mai folosita de catre profesionisti. Pentru a efectua aceasta verificare sunt necesare un osciloscop si un program special. Aceasta metoda nu necesita scoaterea senzorului, deoarece este posibil sa se observe formarea semnalului, chiar de pe pozitie. Osciloscopul digital va permite detectarea cu usurinta a neregulilor in functionarea sistemului de injectie. Daca exista un semnal de la senzor si parametrii de iesire ai acestuia nu corespund normalului, masina se poate smuci, motorul nu functioneaza stabil. Acest lucru indica faptul ca exista defectiuni ale senzorului in sine sau ale discului dintilor master. Starea reala a lucrurilor va fi evidenta dupa studierea oscilogramei impulsurilor de sincronizare a tensiunii masurate la iesirea din senzor.
Am prezentat trei metode de verificare a senzorului arborelui cotit. In general alegerea metodei depinde de capacitaile si abilitatile disponibile. Principiul verificarii senzorului arborelui cotit este acelasi pentru toate modelele de vehicule cu motor pe injectie.
5. Sfaturi pentru prevenirea defectarii senzorul de arbore cotit
Pentru a preveni defectarea senzorului arborelui cotit, majoritatea specialistilor va recomanda sa acordati o atentie deosebita urmatoarelor detalii:
Evitati patrundera murdariei si prafului in spatiul dintre senzor si discul de sincronizare
Evitati inlocuirea senzorului defect cu unul nou daca nu aveti cunostintele necesare, deoarece puteti incalca distanta dintre discul de sincronizare si miezul senzorului. De obicei valoarea corecta se afla in intervalul: de la 0.5- la 1.5 milimetri. Orice alta valoare va duce la deteriorarea senzorului abia inlocuit.
Verificati cresterile de temperatura ale motorului deoarece ele pot duce la cresterea dimensiunilor geometrice ale bobinei, precum si la ruperea firelor din infasurare. Cand senzorul se raceste dimensiunile scad, iar contactele sunt restabilite cu conditia sa nu fie rupte. De cele mai multe ori cand senzorul arborelui cotit se supraincalzeste masina se blocheaza, nu mai porneste. Daca nu sunt leziuni in interiorul senzorului, odata cu racirea el va reveni la forma initiala si masina va porni.
Evitati coroziunea firelor de cablare.
La unele masini, senzorii arborelui cotit, precum si cei ai arborelui cu came sunt complet identici. Astfel, daca banuiti o defectiune a unuia dintre ei cel mai bine este sa ii schimbati si sa rediagnosticati masina.
Cand achizitionati un senzor al arborelui cotit este bine sa il luati si pe cel vechi cu dvs. Faceti acest lucru pentru a verifica conformitatea deplina a dimensiunilor geometrice, in special adancimea de plantare. Totodata, puteti lua cu dvs un multimetru, pentru a evita achizitionarea unor falsuri, adica carcase fara umplere electronica.
Mergand intr-o calatorie lunga este recomandat sa purtati in masina un astfel de senzor de rezerva. Fara ceilalti senzori masina va porni, insa nu si fara acesta.
Asadar, daca si masina dvs prezinta oricare dintre simptomele de mai sus si suspectati ca ar putea fi o defectiune de senzor de arbore cotit, va asteptam la service-ul nostru din Brasov!